Angst binnen de pkn
Dit woord kom je de laatste tijd herhaaldelijk tegen. Meteen wordt 
            er gedacht aan moslimfundamentalisme. Vervolgens duikt het op in religieus 
            fundamentalisme. Laatst las ik in NRC Handelsblad een interessante 
            opmerking. Iemand schreef dat je fundamentalisme in Europa, en vooral 
            in Nederland, in een breder verband moet zien. Het gaat hier om een 
            ruk naar rechts in de politiek, in de gedachtenwereld, in de cultuur. 
            De gemeenschap wordt behoudender. Volgens de schrijver van het artikel 
            zijn de onzekerheid in het huidige leven en de spanningen in de maatschappij 
            één van de oorzaken. Dan wil men terug naar het oude, 
            het bekende, het vertrouwde.
            
            Een bewijs voor zijn stelling vond ik in "Vrij Nederland" 
            van 18 februari 2006. Het betreffende bericht had als kop: 'Ketterse 
            Kinderbijbel.' Dominee Nico Ter Linden, de man van 'Het verhaal gaat....,' 
            de hervertelling van de bijbel, enige jaren geleden, heeft een nieuwe 
            kinderbijbel geschreven, getiteld: 'Koning op een ezel.' Dat deed 
            hij op dezelfde manier als met 'Het verhaal gaat.' Hij laat de evangelisten 
            Lucas en Mattheus de belevenissen van Jezus navertellen. Dat doet 
            hij op een luchtige, voor kinderen aanspreekbare wijze. Wandelen op 
            het water, de lichamelijke opstanding kinderen moeten dat als beeldspraak 
            zien. Niet als iets dat in werkelijkheid rond het jaar 20 in onze 
            jaartelling gebeurde.
            Dat leidde tot heftig protest van de rechtzinnigen binnen de Protestantse 
            Kerken Nederland. Zij eisten dat Ter Linden door de pkn ter verantwoording 
            moest worden geroepen. Bas Plaisier, het gezicht van het pkn-bestuur 
            naar de buitenwereld toe, stond voor een dilemma. Wel of niet aan 
            dat verzoek voldoen? Tuchtmaatregelen wenste hij niet. Wel nam hij 
            openlijk afstand van Ter Lindens inzichten. De predikant moest zich 
            maar eens laten informeren en instrueren door wetenschappelijke kenners 
            van het bijbellezen.
            
            Nico Ter Linden werd uiteraard vreselijk boos. In het voorwoord had 
            hij zijn werkwijze uiteengezet. Net als bij ‘Het verhaal gaat’ 
            had een panel van bijbelexperts aan diverse universiteiten meegelezen 
            en commentaar geleverd. Ter Linden wil de kinderen van vandaag in 
            hun taal en belevingswereld met de bijbel kennis laten maken. Want 
            ze verlaten de kerk toch al zo vroeg,het geloven vervaagt. Hij wil 
            juist de kinderen voor geloof en kerk behouden. 
            
            Maar waarom treedt de pkn zo ruw op? Volgens mij zijn ze zeer bevreesd 
            voor de rechtzinnigen en de hervormden die niet met de pkn zijn meegegaan. 
            Dat zijn de leden van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, zo'n 
            60. 000 personen, verdeeld over 117 gemeentes. Ongeveer tegelijkertijd, 
            op 7 maart 2006, had de pkn de Herstelden van de gemeente Gameren 
            voor de rechtbank te Arnhem gedaagd. Hersteld Gameren moet kerk pastorie 
            en overige bezittingen aan de pkn overdragen. Zo bestookt men elkaar 
            met juridische processen om met harde hand ‘de boel bijelkaar 
            te houden,’ een gezegde van Job Cohen, burgemeester van Amsterdam. 
            Alleen: hij bedoelt: met zachte hand. Uit onzekerheid en angst voor 
            nog meer ledenverlies kiest men blijkbaar deze strakke lijn. 
            Een van de beleidspunten van de pkn is dat een steeds groter wordende 
            groep mensen in Nederland het evangelie hoort en gelooft, ook via 
            moderne communicatiemiddelen (Algemeen Doopsgezind Weekblad, 26 nov. 
            2005). Maar in dit geval telt het woordje ‘modern’ even 
            niet.
			Het Christendom wordt bepaald door de liefde. Die liefde is 
            kennelijk met voorjaarsvakantie elders in Europa. 
            Vrij Nederland vroeg Bas Plaisier van de pkn om commentaar. De woordvoerder 
            namens de pkn betreurt het gebeurde. Dominee Plaisier wil graag met 
            Nico Ter Linden spreken. Dat gesprek voert hij liever niet via de 
            publiciteit. Nico Ter Linden zal dit wel een laffe uitvlucht vinden. 
            Want Plaisier heeft het begin van de affaire wel besproken in het 
            ‘Nederlands Dagblad,’ een krant voor de behoudende hervormden 
            en gereformeerden.
            
            W.F. Boon, Sliedrecht
          
