Een levensverhaal als houvast
Zowel in het lutherse ‘ELK Kwartaal’ als in het Algemeen 
            Doopsgezind Weekblad vond ik een recensie over het boek met dezelfde 
            titel als boven dit stukje staat. Waar gaat het over? In de (toen 
            nog) Samen op Weg kerken ontstond een werkgroep die zich ging bezighouden 
            met de begeleiding van dementerende mensen of personen met een ‘versluierde 
            geesteskracht’ binnen de kerkelijke gemeenten.
            Die laatste uitdrukking vind ik erg mooi, ook al ligt er waarschijnlijk 
            in besloten dat men de term dementie niet zo goed durft uit te spreken. 
            Hij past heel goed bij personen die af er toe in een persoonlijke 
            wereld ‘wegglijden.’ Een wereld die wij niet goed kunnen 
            bevatten. Dan is het als familie moeilijk om contact te maken en dat 
            contact vast te houden. Ook vrienden en kennissen lopen tegen zo'n 
            muur op. Voor bezoekende predikanten, pastores en wijkbezoekers is 
            contact leggen ook lastig. Vandaar deze werkgroep die allen hierbij 
            wil helpen. Het resultaat ervan waren losse brochures die nu in het 
            eerder genoemde boek zijn opgenomen

Denken wij aan de vergrijzing van de samenleving, dan moeten wij 
            erkennen dat contact met dementerenden in onze kring een serieus probleem 
            kan gaan worden in de toekomst. Hoe kunnen wij de ander volgen in 
            zijn (voor ons) verwarde verhalen? Die verhalen of opmerkingen zijn 
            meestal niet zo erg verward als ze wel lijken. Je moet ze kunnen ‘vertalen.’ 
            Zo kon ik met mijn dove dementerende moeder goed praten. Ik kende 
            haar verleden, al haar ver halen. Door haar opmerkingen weer in de 
            juiste volgorde te zetten werd mij alles duidelijk. Dat bedoel ik 
            met ‘vertalen.’
            Maar denkt u zich nu mijn eigen toekomstige situatie eens in. Geen 
            vrouw meer om uitleg te geven, neefjes en nichtjes op een flinke afstand 
            van Sliedrecht verwijderd. Wie kan er wijs worden uit de wonderlijke 
            uitingen van de oude mijnheer Boon? Omdat niemand hem begrijpt wordt 
            hij extra lastig en opstandig. Meer werk voor de verzorgers. En dan 
            zegt de familie nog dat het zo'n lieve, kalme man was.
            
            Dat probleem kan ik voorkomen door een ‘Levensboek’ te 
            maken, nu ik nog in het bezit van mijn volle verstand ben. Kinderen 
            kunnen dat voor hun ouders doen als het verpleeghuis in zicht komt, 
            of natuurlijk al eerder. De gedachte is: in ieder mens zitten verhalen, 
            herinneringen die jouw leven hebben gevormd. Wat jij je herinnert 
            zijn voor jou de belangrijkste gebeurtenissen. Als de ander die feiten 
            ook kent is het makkelijker om in gesprek te blijven. De dementerende 
            vergeet datgene wat nog kort in zijn geheugen lag opgeslagen. Feiten 
            van heel lang geleden beklijven het best.
            In dat Levensboek komen persoonlijke, statistische gegevens te staan. 
            Maar ook de antwoorden op vragen over het vroegere leven, dingen waar 
            ik van hield, waar ik belangstelling voor had. Het kan zo een hulpmiddel 
            zijn om het gesprek gaande te houden door aan te sluiten bij bekende 
            zaken uit het verleden.
            In zijn bijdrage aan het bovengenoemde boekje zegt Wout Huizing, protestants 
            geestelijk verzorger in Zorgcentrum Tabitha, in Den Haag, ‘Mensen 
            die lijden aan dementie kun je blijven ontmoeten door stil te blijven 
            staan bij fragmenten uit het geleefde verleden. De gewezen boer wil 
            naar zijn koeien om ze te melken. Als iemand hem verhindert dat te 
            doen, wordt hij radeloos.

Zo is het in mijn geval handig om te weten waarom die mijnheer steeds 
            aan het corrigeren slaat en alles ettelijke malen uitlegt en herhaalt. 
            Of naar zijn rode pen zoekt. Weet je dat ik een leven lang voor de 
            klas heb gestaan, dan kun je in dat verhaal meespelen.
            
            Waarom schrijf ik dit in een kerkblad? Het is toch een zaak voor iedereen 
            en niet uitsluitend voor gelovigen? Dat is maar ten dele waar. De 
            predikant, de huisbezoeker kan er veel baat bij hebben als hij snel 
            iets over het leven van het gemeentelid wil weten. Het Levensboek 
            vormt dan de band tussen mensen. De dementerende behoudt zijn persoonlijkheid. 
            Hij blijft in zijn laatste levensfase zijn waardigheid behouden.
            Maar de belangrijkste reden voor een kerkelijke gemeente om aandacht 
            te schenken aan een Levensboek geeft Ineke Uytenbogaardt in het boekje. 
            Zij zegt: ‘Bijna iedereen kent wel iemand die lijdt aan versluierde 
            geestkracht, bij voorbeeld in de kerkelijke kring. Is hij of zij de 
            juiste persoon die een rol kan spelen om de ander bekend te maken, 
            met het levens-boek?’, Het maakt niet uit wie het idee aandraagt 
            voor de familie of de' persoon zelf. Als het maar gebeurt. Dan kan 
            de kerk met de aandacht voor de naaste vaak de eerste zijn.
            Een volgende keer zal ik de inhoud van een Levensboek beschrijven 
            en de overwegingen om iets te vermelden of om het juist maar weg te 
            laten.
EEN LEVENSVERHAAL ALS HOUVAST
VERVOLG
In het voorjaar hield de Stichting ‘Melanchton,’ het 
            Luthers Netwerkencentrum haar ontmoetingsdag op Kasteel Hoekelum. 
            De Stichting ‘Melanchton’ zette zich aanvankelijk in voor 
            de ondersteuning aan oudere lutherse gemeenteleden. Nu heeft ze haar 
            werkterrein verbreed. In het middagdeel van de bijeenkomst werd over 
            het ‘Levensboek’ gesproken.
            Nu ben ik redelijk bekend in luthers Nederland, zodat ik mijn ‘kanalen’ 
            heb. Als doopsgezinde heb ik mijzelf maar uitgenodigd, omdat het onderwerp 
            mij interesseert. Het boekje dat ik in het vorige stukje noemde, had 
            ik al gekocht en gelezen. Als tegenprestatie heb ik de Stichting ‘Melanchton’ 
            een verslag voor het ‘Kerkblad’ van Luthers Dordt beloofd. 
            De inleiding heeft u al gelezen, de uitwerking van het thema volgt 
            nu.
Wat komt er in het levensboek te staan? Dat is natuurlijk zeer persoonlijk. Onmisbaar zijn naam, geboortedatum en alle andere relevante gegevens. Dat kun je verduidelijken met geboortekaartjes, trouw- en rouwkaarten, foto's van vroeger: van de familie, de woning, het bedrijf waar je werkte of het beroep dat je uitgeoefend hebt. Eigenlijk is het teveel om op te noemen. Maar u ziet wel: alle dingen roepen herinneringen op bij de dementerende.

Hij begint blij te vertellen en komt zo los uit zijn isolement. Hij 
            is weer in ons midden, hij hoort er weer bij. De verzorging leert 
            zo de kwaliteiten en vaardigheden van de bewoner kennen en kan daar 
            op inspelen.
            Je kunt bij het maken van het levensboek, van het levensverhaal, naast 
            jouw gewone verleden ook diepere, serieuzere zaken behandelen. Dan 
            komen, om maar iets te noemen, bijvoorbeeld onderwerpen aan de orde 
            als: welke geur is u altijd bijgebleven? Ik zal dan zeggen: “De 
            geur rondom koekfabriek Van Delft, als ze vroeger in september met 
            taai-taai en speculaas begonnen. Dan liep de zomer ten einde, een 
            mijlpaal in het jaar.” Of: was u lid van een vereniging, en 
            wat deed u daar? Had u er een functie? Hield u van muziek? Wat waren 
            de mooiste momenten in uw leven? Heeft u gereisd en naar welke plaats? 
            Welk land? Welke personen waren belangrijk in uw leven? Uiteindelijk 
            kun je ook nog memoreren welk gezang, welke bijbeltekst je altijd 
            is bijgebleven.
            
            U ziet: het aantal op te schrijven herinneringen is legio en breidt 
            zich nog gestaag uit. Samen met foto's en dergelijke geeft het een 
            beeld van uw leven. In het eerste stuk noemde ik de beperkingen. Die 
            zijn er zeer zeker. Vanuit de deelnemers die dag werd de privacy genoemd. 
            Dat ligt gevoelig. Het levensboek blijft echter eigendom van de verpleeghuisbewoner, 
            het maakt geen onderdeel uit van zijn zorgdossier. Persoonlijk vind 
            ik privacy niet zo'n punt. Dementerenden hebben vaak geen controle 
            over de dingen die ze doen of zeggen. Zo ‘schenden’ ze 
            ongewild hun privacy. Dan blijven er de verdrietige gebeurtenissen 
            in ieders leven: ontslag, dood, moeilijke perioden door ziekte, ruzie 
            met de familie en dergelijke. Moet je die in je boek opnemen? Persoonlijk 
            zeg ik: zeker niet doen. Zij geven de dementerende geen blijde herinneringen 
            en brengen hem daarmee hoogstwaarschijnlijk in de war, ja zelfs van 
            streek. En daar schiet niemand mee op. Dus hier nemen we maar een 
            loopje met de waarheid. We houden het bij de positieve herinneringen.
            
            De handigste vorm van het levensboek is een losbladig systeem in een 
            multoband, met plastic insteekhoezen voor dingen die je moeilijk kunt 
            opplakken. Je kunt dan telkens nieuwe dingen toevoegen. Er zijn ook 
            voorgedrukte boeken in de handel. Je moet jouw gegevens op de lege 
            bladzijden invullen, de rubrieken staan er boven gedrukt. Ik geef 
            de voorkeur aan een zelf gemaakt boek. Dat wordt sneller herkend door 
            de dementerende, het is iets dat bij hem hoort.
            
            Als u door het lezen van mijn twee stukjes interesse hebt gekregen 
            voor het onderwerp kan ik u aanraden het al eerder genoemde boekje 
            aan te schaffen en te bestuderen. Het heet:
            ‘Een levensverhaal als houvast’ door Ineke Regina Uytenboogaardt; 
            Theologische uitgeverij Narratio, Gorinchem ISBN 90 5263 952 3
            De prijs is waarschijnlijk nu ongeveer € 10,00.
            
            W.F. Boon
