Succesgeloof (1)
Sinds een aantal jaren kan men gebruik maken van een sticker op de 
            brievenbus teneinde zich te vrijwaren van de eindeloze stroom reclamefolders. 
            Soms is het ook bar en niet zelden heb ik een schoenlepel nodig om 
            de samengeperste massa uit mijn brievenbus te krijgen. Maar ondanks 
            dit ongemak maak ik toch geen gebruik van deze sticker. Gekker nog; 
            ik geniet van de reclame. Onder het genot van een kopje koffie spel 
            ik alle folders van voor tot achter uit en blijf zo op m'n gemak op 
            de hoogde van de nieuwste snufjes en aanbiedingen.
            
            De oplettende lezer had reeds opgemerkt dat ik op mijn gemak ben gesteld. 
            Tussen alle reclamefolders in zitten ook regelmatig foldertjes van 
            Evangelische Gemeenten, Pinkstergemeenten en alle varianten die hierop 
            maar te bedenken zijn. De ene gemeente heeft nog meer te bieden dan 
            de andere en het geheel komt op mij over als de folders van de diverse 
            supermarkten. Men kan kiezen uit genezing van griep, kanker, alcoholverslaving, 
            gokverslaving, astma, roken, drugs, kiespijn en allerhande virussen. 
            En in de aanbieding teruggevonden portemonnees, gesloten huwelijken, 
            herstelde huwelijken, een baan en een huis. 
            Dit alles is reeds ten deel gevallen aan de mensen wier foto staat 
            afgebeeld in de folder. Breed lachend uiteraard want wie zal na zulk 
            een geluk zuur kijken. Kun je nog lachen lach dan mee.
            Een tijdje geleden werd ik op weg naar huis voor m'n deur aangesproken 
            door twee jonge mannen die me zo'n folder onder de neus hielden. Omdat 
            ik de folder herkende als één die reeds in mijn collectie 
            zit, wist ik direct uit welke christelijke hoek de wind zou gaan waaien. 
            
            Alvorens zij hun evangelisatiedrift op mij loslieten deelde ik vast 
            mee dat ik reeds gelovig was. Maar dat weerhield hen niet en ik werd 
            subiet bestookt met de vraag of ik dan wel de Heilige Geest had ontvangen. 
            
            Omdat ik zelf uit dit soort kringen kom wist ik dat deze vraag zou 
            komen. Wat dat betreft ben ik gepokt en gemazeld. Maar het was interessant 
            het hele traject nog eens te doorlopen en te zien hoe in deze kringen 
            evenzeer wordt gehersenspoeld als bij de Jehovagetuigen. 
            Mijn antwoord "jazeker" was voor hen niet overtuigend en 
            ik moest maar eens vertellen hoe ik dat wist. Wel, zei ik, omdat in 
            de bijbel staat dat niemand kan zeggen ‘Jezus is Heer, dan door 
            de Heilige Geest’. 
            Tegenover mij ontstond een kleine verwarring want men was duidelijk 
            niet geprepareerd op een dergelijk simpel en degelijk antwoord. Ik 
            moest echter niet denken dat het pleit nu beslecht was, want de jongens 
            herstelden zich en vroegen of ik de Heilige Geest had ontvangen zoals 
            in Handelingen stond beschreven met o.a. het spreken in tongen. Aha, 
            zij bedienden zich van Handelingen. Ooit ben ik eens beëvangeliseerd 
            door een gemeente die zich bediende van Marcus. Nu ja, verschil moet 
            er zijn. 
            Nu is het misschien wel aardig te vertellen dat binnen dit soort kringen 
            het spreken in tongen heel veel gewicht krijgt. En dat terwijl de 
            bijbel er aanzienlijk minder gewicht aan toe kent. De gaven van profetie 
            en onderscheiding van geesten staat beduidend hoger aangeschreven. 
            
            Dat vindt de leiding van dit soort gemeenten ook en daarom zijn deze 
            gaven ook alleen maar te vinden bij de top van de hiërarchie.

De lagere rangen dienen zich te houden aan de tongentaal, die na vertaling 
            meestal even nietszeggend is als het weerbericht. Maar wee degene 
            in de lagere rangen die zich van de hogere geestesgaven bedient. Want 
            binnen een dergelijke pikorde dient men zijn of haar plaats te kennen. 
            
            Alles wat van bovenaf wordt uitgesproken als profetie en daarvoor 
            moet doorgaan, wordt veelal gebruikt om het volk klein te houden. 
            Van bovenaf wordt gekraaid; onderop mag enkel gekakeld worden. En 
            liefst eieren leggen want God heeft de blijmoedige gever lief. Enfin, 
            u begrijpt het reeds: dat gesprek met die jongelingen is niets geworden. 
            Thuisgekomen vergeleek ik de twee folders eens met elkaar. Er zat 
            zo’n 1½ jaar tussen de folder die ik nog had en die ik 
            net had ontvangen. Drie van de vier getuigenissen waren nog hetzelfde. 
            
            Er was slechts één nieuwe bijgekomen. Dus erg opschieten 
            doet het daar toch niet. 
            Bij mijn weten zat er in Handelingen meer schot in. 
Cobi Fontijn
