De morale kwalen van het APZ
Enkele dagen geleden vond ik onderstaand foldertje in mijn brievenbus, 
            van ene Professor Halilou. Per abuis las ik eerst "Halleluja" 
            en dat zette mij even op het verkeerde been. Maar in dit geval kon 
            ik met Halilou toch iets meer dan met Halleluja.
            
                
 
            
            
            Wat vooral mijn interesse wekte zijn de woorden "doeltreffendheid" 
            en "werkresultaten". Met de troonrede nog in ons achterhoofd 
            lijken dit magische woorden. Want in het kader van de huidige en komende 
            bezuinigingen binnen de gezondheidszorg, krijgen we aan beiden nijpend 
            gebrek.
            
            Zo rees in mij het wilde idee de man een aanstelling te geven binnen 
            het APZ. Voor alle partijen lijkt mij dat dé oplossing. In 
            ieder geval zal het de behandelingsduur verkorten en daarmee de wachtlijsten 
            terugdringen, want er is gegarandeerd resultaat binnen 2 dagen en 
            wel voor 100%.
            Het mooiste vind ik, dat hij de problemen oplost. Tot nog toe moesten 
            we dat zelf doen, en dat terwijl er waarachtig toch genoeg voor ons 
            betaald wordt! Jawel, die professor is een gouden greep en dient dan 
            ook onverwijld in het ziekenfondspakket te worden opgenomen. Desnoods 
            met een aparte module zoals de tandarts. Wat te denken van een Hal-module.
            Wat in het bijzonder mijn belangstelling had, waren zo op het eind 
            de "morale kwalen". Dat is geen kleinigheid en binnen het 
            APZ kan ik me daar wel het één en ander bij voorstellen.
            
            Laat mij voor u de zaken eens vakkundig uit de doeken doen want als 
            cliënt van het APZ weet ik alles af van morale kwalen.
            Hierbij gaan mijn gedachten niet uit naar de clientèle. Nee, 
            ik denk bijvoorbeeld aan de lange wachttijden voor een gesprek. Een 
            kwartier is nog niets. Als nu die professor eens de morale kwalen 
            aanpakt, zal dit niet alleen de wachttijden van de gesprekken verkorten, 
            maar ze hoogstwaarschijnlijk zelfs overbodig maken. Kijk, dan blijft 
            er tenminste tijd over voor belangrijkere zaken.
            
            En wat te denken van crisissituaties. Daarbij lijkt mij zo'n man onmisbaar. 
            Hij hupt dan met veel tamtam in het rond en alles wordt bezworen. 
            Behalve dat het verlichting geeft aan de zware arbeid van de verpleging, 
            is het ook voor ons als cliënten leuk om naar te kijken.
            
            Maar we zijn er nog niet waar het de morale kwalen betreft. Zo gaan 
            mijn gedachten naar het vele vergaderen en overleg. Nu is dat überhaupt 
            binnen de maatschappij morale kwaal nummer één en het 
            APZ vormt hierbij geen uitzondering. Och, hoe menigmaal lopen wij 
            cliënten rondjes door de sociëteit met opgekropt gemoed 
            terwijl men in de verpleegpost rond de tafel zit.
            
            Het enige dat ons dan op de been houdt, is de wetenschap dat men het 
            daar binnen druk heeft met ons. Hoe werkzaam zal hierin professor 
            Halilou zijn en ach, die twee dagen hebben we nog wel even geduld 
            want daarin zijn wij geoefend.
            
            Voorts trekt zo ook even door mijn gedachten het rapporteren en overdragen. 
            Niet dat ik daar een oordeel over wil of kan vellen, want het is mijn 
            stiel niet. Maar er valt een mens wel eens iets op en ik kan mij dan 
            ook niet geheel onttrekken aan de indruk dat hier en daar wel eens 
            iets de Maas insukkelt. Als medium kan die beste Halilou de zaak misschien 
            telepathisch aanpakken. Dat scheelt veel tijd en moeite.
            
            En last but not least: welk een kleurrijke verschijning zal hij zijn 
            binnen het team en op de afdelingen want we bedingen natuurlijk wel 
            dat hij in vol ornaat ten tonele verschijnt. Met kleurige hoofdtooi 
            en een rieten rokje. O, welk een folklore. 
            
            En als dan het hele spul, inclusief enkele psychiaters, met professor 
            Halilou aan de koffie zit, dan is het voor ons niet langer saai om 
            in de sociëteit te wachten op het eind van het koffieuur. Want 
            wij gaan natuurlijk allemaal voor de ramen staan kijken naar dit schouwspel. 
            Per slot zit hij daar wel van ons geld koffie te drinken, van onze 
            zuurbetaalde module.
            
            Rest ons nog slechts de vraag wie de beste man gaat werven. Wel, van 
            de verpleging kunnen we zulk een stap niet verwachten want het gaat 
            hier om serieuze zaken. Nee, dit lijkt me meer een klusje voor de 
            cliëntenraad. Die kunnen dan gelijk de vinger aan de pols houden 
            of alles naar behoren verloopt en wij waar voor ons geld krijgen. 
            Dat hebben ze pas ook nog gedaan door ons folders te geven van de 
            telefonische hulpdienst.
Cobi Fontijn
