recent verslag
woord vooraf
Trinitatiskapel
De studiekring wordt gehouden op één of twee maandagavonden
per maand die in onderling overleg worden gekozen.
Het regelmatig deelnemen aan onze liturgieviering wordt voorondersteld.
De opening bestaat uit psalmgebed dat gekozen in samenhang met de
de thematiek van de avond.
De duur van deze opening hangt af van de opmerkingen en vragen die
de deelnemers naar voren brengen.
Daarna beginnen we met bijbelse theologie. Iets uit de prediking van
de afgelopen weken, of de behandeling van een kernwoord of een hoofdlijn
van de gewijde Geschriften van Israël en van de Kerk.
Over de Brief van Jakobus kunt u de VERSLAGEN
SINDS 17 MEI 2010 lezen.
Op deze website staan ook de VERSLAGEN
SINDS 23 OKTOBER 2006
W. Baan
-------------------------------------------------------------------------------
Verslag van de studiekring op 12 december 2011
In deze adventstijd spreekt hoofdstuk vijf van de Jakobusbrief
des te duidelijker. De laatste dagen worden genoemd, vs 3, en daarbij
sluiten aan de woorden over de komst van de Heer,
vs 7 en 8, en de Rechter die voor de deur staat, vs 9. Het zijn bemoedigende
woorden en aansporingen, bedoeld om de geknechte landarbeiders te
sterken. De werkmensen worden gekort op hun loon door heren die het
er zelf goed van nemen. Scherpe woorden van Jakobus... verbijsterend
dat rijken en armen in de Gemeente zo tegenover elkaar staan.
Hoe moeten de laagsten in de Gemeente daarmee omgaan?
Volharding en gebed zijn de aangewezen gedragingen, en daarmee strijdig
in de geloofsgemeenschap zijn eedzwering en ziekte. De eedzwering
wordt direct na de volharding genoemd: die moet de Gemeente vermijden,
want zij volhardt! Job heeft volhard, hij bleef een beroep doen op
God om recht gedaan te worden. Maar eedzwering is iets van deze wereldeeuw
waarmee wereldlingen zichzelf in hun recht zetten en zich handhaven
met God achter zich.
Ook ziekte is een toestand die in de toenmalige beleving verwant is
aan de dood. Het kwaad van deze wereldeeuw brengt de gemeenteleden
in de gevaarlijke invloedssfeer van ziekte en dood. Het gebed is nodig
om daaraan een halt tot te roepen. Is dit gebedsgenezing? Zolang het
maar geen tijdloze religieuze plechtigheid met een medische bedoeling
is. Want dan wordt dit gebed losgemaakt uit het verband van deze brief.
Het beroep op Elia en zijn krachtige gebed komt ietwat vreemd op ons
over. Waarom spreken over een gebed om regen, terwijl het eerst gaat
over ziekengenezing?
De Naardense Bijbel vertaalt heel trefzeker: ‘Elia was een mens
die net zo te lijden had als wij...’ Dat soort lijden moeten
wij terugvinden in de Jakobusbrief. Het is een lijden aan deze wereldeeuw,
van de allerzwaksten die geen kracht hebben om zich tegen de religie
van de sterken teweer te stellen. Elia laat de hemel sluiten: de regen
(manifestatie van de god der vruchtbaarheid) blijft uit. De rijke
grondbezitters hebben hier de meeste schade van.
Jakobus eindigt met een klemmende oproep: beweeg een gemeentelid dat
afdwaalt van rechte levenspraktijk tot omkeer. De redding van zijn
leven uit de dood staat op het spel!
W. Baan