Ds Roskam bezoekt lutheranen in Bulgarije
Via deze pagina kunt u ookeen verslag van het tweede bezoek (in 2001)
van ds Roskam aan Bulgarije lezen.
Lutherse Gemeenten in Bulgarije
 
            In november 2000 ontving de kerkenraad een brief van ds J.A. Roskam, 
            evang.-luthers emeritus-predikant, waarin hij een uitleg geeft van 
            zijn werk in Bulgarije en vertelt waaraan de financiële steun besteed 
            is. 

Hij is bezig, lutherse Gemeenten in Bulgarije te helpen, zodat zij 
            meer levensvatbaar worden. Na tientallen jaren van communistische 
            overheersing is er weer een kans dat dit initiatief slaagt. De lutheranen 
            hebben een aanvraag ingediend tot staatserkenning en registratie. 
            Grond om op te bouwen is voorhanden, de eerste Gemeente die wordt 
            opgezet is die van Šumen (Schumen). Met de eerste gelden, totaal ongeveer 
            3.400 gulden, is al veel gedaan. Dit geld komt van de lutherse Gemeenten 
            Rotterdam, Zierikzee, Bergen op Zoom, Dordrecht en Zeist. Het is ongelooflijk, 
            met welke zorgen de Bulgaarse Gemeenten te kampen hebben. Voor de 
            meesten van ons is het kopen van een boek, het maken van een reis 
            of het voeren van een lang telefoongesprek geen onoverkomelijk probleem. 
            Maar in Bulgarije moet elke cent worden omgedraaid. Relatief kleine 
            bedragen in Nederlands geld vertegenwoordigen er al een vermogen!
            
            Ds Roskam heeft, dankzij zijn uitstekende contacten in de lutherse 
            wereld, diverse instanties bereid gevonden om geld te verschaffen. 
            Enkele locale afdelingen van de Martin Luther Bund hebben een totaal 
            van DM 7.000 toegezegd. Het Institut für Oekumenische Forschung (Straatsburg) 
            wil wel helpen bij het opzetten van een documentatiecentrum. Daar 
            kunnen cursussen worden gegeven. Ds Roskam is ook voornemens, in het 
            begin van 2001 naar Genève te reizen om daar een bezoek te brengen 
            aan het hoofdkantoor van de Lutherse Wereld Bond. Daar zal hij spreken 
            met het hoofd van het Bureau Minderheidskerken.
            In januari 2001 wordt ongeveer 13.500 gulden overgemaakt, een bijdrage 
            van lutherse stichtingen in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. 
            
            In april 2001 ontvingen wij een nieuwe brief van ds Roskam waaraan 
            verschillende bijlagen waren toegevoegd. Eén brief was in Russisch 
            schrift, afkomstig van het 
            
            Gerechtshof in Schumen. Hierin wordt de lutheranen toestemming gegeven 
            om een officiële Gemeente op te richten. Een andere brief is in het 
            Duits, afkomstig van het Institut für Ökumenische Forschung, onderdeel 
            van de Lutherische Stiftung für Ökumenische Forschung. De opnieuw 
            opgerichte Gemeente krijgt subsidie om iemand af te vaardigen naar 
            een Seminar in Straatsburg. 
            Ds W. Baan ontving zelf een brief uit Schumen, 
            van de hand van Daniela Kirova, 'secretarin', dat wil zeggen, de secretaris 
            van de kerkenraad. Ds Roskam heeft haar de namen en adressen van de 
            predikanten van de steunverlendende Gemeenten gegeven. Zij bericht 
            de aanvang van de bouw van de eerste lutherse kerk in Bulgarije en 
            bedankt ons voor de financiële steun. Wij zijn welkom wanneer wij 
            eens op bezoek zouden willen komen.
            
            Ds Roskam heeft beloofd, ons op de hoogte te houden. Inmiddels is 
            er weer nieuws. U kunt daar via deze pagina kennis van nemen: het 
            verslag van het tweede bezoek (in 2001) van ds Roskam aan Bulgarije. 
            
            (mei 2001)
          
Uit: Reformatorisch Dagblad, Interneteditie Kerk en Godsdienst 15 mei 2001
|   Bulgaarse kerk: argwaan jegens 
                  protestanten  | 
            
De macht van de orthodoxen
Door J. M. D. de Heer
SOFIA - Vraag een willekeurige Bulgaar of hij christen is en de kans is groot dat hij "ja" zegt. Vraag dan of hij in God gelooft en tot je ontsteltenis kan het gebeuren dat hij met "nee" antwoordt. En op de vraag of hij in Jezus Christus gelooft, gaat de deur helemaal dicht. „Waar heb je het over?" „Maar je zei toch dat je christen was?" „Ja, want ik ben een Bulgaar."
            Het raadsel dat in zo'n kort gesprekje verborgen ligt, typeert de 
            godsdienstige situatie in Bulgarije. Ruim 80 procent rekent zich tot 
            de Bulgaars-Orthodoxe Kerk. Dan heb je nog zo'n 10 procent moslims, 
            een aantal mensen dat zich tot geen enkele kerk rekent en een handjevol 
            protestanten.
            Inhoudelijk stelt de Bulgaarse orthodoxie nauwelijks iets voor. Met 
            Pasen, het hoofdfeest in de Orthodoxe Kerk, zitten veel kerken nog 
            wel vol. Maar minder dan een half procent van de mensen die orthodox 
            gedoopt zijn, bezoekt min of meer trouw de erediensten. Velen geloven 
            zelfs niet in God. Maar als je problemen hebt, kun je altijd nog naar 
            de kerk gaan. Je koopt een kaars, je steekt die aan voor de icoon 
            van een heilige, je ontvangt het avondmaal van de priester en alles 
            is weer in orde, denkt men.
            Voor de Bulgaarse baptisten heeft dit tot gevolg dat ze de kinderdoop 
            van andere protestantse kerken wel erkennen, maar niet die van de 
            Orthodoxe Kerk. Ds. Teodor Oprenov, secretaris van de Unie van Baptistengemeenten: 
            „In de orthodoxie is de doop puur een magisch middel waardoor de dopeling 
            gered wordt. Dat heeft niets met geloof te maken." 
            Verrader
            Ondertussen is de Orthodoxe Kerk wel machtig. Haar invloed ontleent 
            ze vooral aan de geschiedenis. De kerk heeft een lange traditie, die 
            teruggaat op de negende eeuw. De orthodoxen zijn er vooral trots op 
            dat mede dankzij de kerk de Bulgaarse cultuur bewaard is gebleven 
            tijdens de vijf eeuwen van Turkse overheersing. En daarom ziet de 
            Orthodoxe Kerk zichzelf als de draagster van de Bulgaarse cultuur. 
            Dus als je Bulgaar bent, ben je orthodox, en als je niet orthodox 
            bent, ben je geen echte Bulgaar. Verlaat je de kerk en word je protestant, 
            dan heet je al gauw een verrader van je land.
            Het communistische regime, dat Bulgarije tot 1989 in zijn greep had, 
            voedde zulke ideeën gretig. Net als in andere Oost-Europese landen 
            maakte de Communistische Partij handig gebruik van de Orthodoxe Kerk. 
            Tot hun grote schrik kwamen de Bulgaren er na de omwenteling achter 
            dat het hoofdkantoor van de geheime dienst jarenlang was genesteld 
            in een van de orthodoxe kerken in de hoofdstad Sofia.
            Erfenis
            De Bulgaars-orthodoxe gedachtespinsels, gecombineerd met de communistische 
            dictatuur, zorgen nog altijd voor een nare erfenis voor de kleine, 
            maar snelgroeiende protestantse groepen in het land. Vanouds werden 
            deze afgeschilderd als sektarisch en dat beeld bestaat nog altijd 
            in de gedachten van veel Bulgaren.
            Een bizar voorbeeld is wel de brief die een orthodox priester schreef 
            toen een Amerikaanse protestantse arts naar Bulgarije kwam om de hoognodige 
            medische zorg aan kinderen te bieden. Hij zou volgens de priester 
            de kinderen in het ziekenhuis om het leven brengen, om vervolgens 
            de organen naar Amerika te exporteren.
            Maar de orthodoxe argwaan blijkt ook uit de houding van de ouders 
            van Katja Raichinov. Zij is getrouwd met de baptistenjongerenwerker 
            Vladimir Raichinov. „Mijn ouders", zegt Katja, „waren in het 
            begin erg wantrouwend en zelfs een beetje bang. Je staat onder de 
            invloed van de baptisten, zeiden ze. Ik heb gezegd: Kom en zie, ik 
            ga naar een normale kerk met heel normale mensen. Ze kwamen niet, 
            ze vonden de baptisten gevaarlijk." 
            Langzamerhand wist Katja meer vertrouwen te winnen. Toen ze vorig 
            jaar met Vladimir trouwde, zei haar moeder achteraf dat ze de kerkdienst 
            het indrukwekkendste deel van de dag had gevonden. „Ze leest nu soms 
            zelfs een christelijk boek."
            
            Ondanks alle verdachtmakingen van de kant van de orthodoxie zijn er 
            ook plaatsen waar de verhouding met de baptisten redelijk goed is. 
            Ds. Damian Podgorsky uit Dupnitsa bijvoorbeeld heeft nooit problemen 
            gehad met de Bulgaars-orthodoxe kerk in zijn dorp. „Een priester zei 
            me ooit eens dat ik zijn mensen steel. Toen heb ik gezegd dat als 
            hij een betere boodschap heeft de mensen wel bij hem in de kerk blijven 
            komen."
            Een orthodoxe monnik zocht ds. Damian onlangs zelfs op. „Wij zijn 
            broeders, zei hij. De Rooms-Katholieke Kerk is onze grote broer, u 
            onze kleine, die soms niet zo goed luistert."
            Ds. Oprenov kan zulke signalen op het platteland wel plaatsen. „In 
            de grote steden moeten de orthodoxe priesters veel voorzichtiger zijn. 
            De kerk verwacht van hen dat ze loyaal zijn aan de orthodoxie en daarom 
            tegen protestantse "sekten" strijden.
            Ook Roumen Papratilov, directeur van de christelijke uitgeverij New 
            Man, heeft het idee dat de verhouding tussen de Bulgaars-orthodoxen 
            en de protestanten er soms beter op wordt. Papratilov, kerkenraadslid 
            in de gemeente van ds. Oprenov in Sofia, verzorgde de uitgave van 
            een "kaart van kerkelijk Bulgarije". Daarop staan alle plaatselijke 
            gemeenten ingetekend, van orthodox en rooms-katholiek tot pinkstergroepen 
            en baptistengemeenten. Volgens Papratilov heeft de kaart meegewerkt 
            aan een nuancering van het beeld van christelijk Bulgarije. „Het gangbare 
            beeld was dat je orthodoxe kerken had en verder nog wat sekten. Nu 
            zien orthodoxe kerkleiders hoe het kerkelijk plaatje er in werkelijkheid 
            uitziet. Ik kreeg er zelfs een bedankbrief van een orthodoxe aartsbisschop 
            voor."
            Een ander positief signaal vindt hij dat een evangelikaal dagboekje 
            uit Amerika in een Bulgaarse vertaling in een aantal orthodoxe kerken 
            te koop is. Papratilov liet vorig jaar op zijn beurt ruimte voor orthodoxe 
            uitgevers in zijn jubileumcatalogus.
            
            Deze positieve signalen nemen niet weg dat de Orthodoxe Kerk achter 
            de schermen een behoorlijk invloed heeft op de Bulgaarse politiek. 
            De Unie van Baptistengemeenten heeft weliswaar registratie van overheidswege 
            gekregen, maar de regering zal zich in het openbaar nooit ten gunste 
            van protestanten uitspreken. Dat kan ook bijna niet, want in de godsdienstwet 
            wordt de Orthodoxe Kerk de "traditionele kerk" genoemd. 
            Protestantse advocaten hebben tevergeefs protest aangetekend tegen 
            het woord "traditioneel", omdat dit juridisch gezien een 
            nietszeggend woord is.
            Vladimir Raichinov vindt de omschrijving overigens een slimme vondst. 
            „De regering zegt niet dat de Orthodoxe Kerk de enige kerk is, dat 
            zou discriminerend zijn. Maar door te zeggen dat ze de traditionele 
            kerk is, geeft ze de orthodoxe kerkleiders wel een wapen in handen 
            om te waarschuwen tegen protestanten. Die zijn immers niet traditioneel 
            Bulgaars, die zijn vreemd."
            
          
