SCHEPPING TEGEN DE NATUUR
De verkondiging
op de 13de
Zondag na Trinitatis
Genesis 1:1
1 Sinds het begin is God schepper,– van de hemelen
en de aarde.
2 De aarde
is woestheid en warboel geweest, ... Naardense
Bijbel
Een lutherse Eredienst is ondenkbaar zonder de h. Schriften. Enkele malen
wordt daaruit met nadruk voorgelezen, en, let u daar eens goed op, op
allerlei momenten worden kleine fragmentjes gezegd of gezongen. De h.
Schriften hebben dus gezag.
Het is wel eens goed om zo nu en dan eens helemaal bij het begin te beginnen:
en dan in het bijzonder het begin dat in de eerste tekst van het eerste
bijbelboek wordt genoemd:
‘In den beginne schiep God de hemel en de aarde.'’ - aldus
de meest bekende vertaling.
God heeft geschapen, zo staat het hier beschreven. De gangbare uitleg
is, dat God, volgens deze vertaling, de kale wereld en de hemel daaromheen
schiep. De kale wereld...? Ja toch, want Genesis 1:2 (daarna) luidt: ‘De
aarde nu was woest en ledig’.....
U vraagt: ‘Waarom moeten we hier naar luisteren?’
Omdat ik niet tevreden ben met deze uitleg en het rampzalig vind dat bij
de uitleg van de eerste bijbeltekst al misverstanden optreden. U moet
daarvan weten, om niet met open ogen in de valkuil van het fundamentalisme
te duikelen.
Het gaat niet om mijn gelijk, maar om een waarschuwing voor ondoordachte
uitleg.
Ondoordacht vind ik de stelling, dat het bijbelse Israël geloofde
dat de Heere-God alles gemaakt heeft. Wat voegt
dat nou toe aan het oud-oosterse geloof dat een godheid de maker van alles
is? Moeten we daarvoor zondagochtend naar de kerk om te horen wat altijd
en overal wel geloofd is...?
Waar het mij om gaat, is het unieke van Oude- en Nieuwe Testament u te
verkondigen. Met zoiets kunt u verder, dat scherpt de geest en geeft stof
tot gesprek met andersdenkenden en andersgelovenden.
Oude- en Nieuwe Testament...! De Schepping komt als het ware opnieuw
ter sprake aan het begin van een bijbelboek in het Nieuwe Testament. Het
is het Johannes-evangelie dat, net als het boek Genesis,
als eerste woorden heeft: ‘In den beginne...’ – ‘in
den beginne was het Woord...’
‘Alle dingen zijn door het Woord geworden,’ zo vervolgt de
evangelist, en dat Woord is Christus !
Hier mogen u en ik, als lutheranen, helemaal thuis zijn. Want de Christusprediking
is wezenlijk voor onze kerkelijke richting. Het is dan ook vanuit Christus
gezien dat wij spreken over schepping.
Niet als oergeschiedenis, niet als letterlijke beschrijving, maar gelovige
visie op al wat bestaat.
Ik vind het niet van christelijk geloof getuigen, als we Genesis 1:1 uitleggen
op de manier waarop alle oud-oosterse volkeren spreken over hun schepper-goden.
We zouden toch heel rare resultaten krijgen.
Rare resultaten...! Een voorbeeld is die uitleg van de woorden ‘hemel
en aarde.’ Dat zou dat de ongevormde aardbodem met de hemel daaromheen
zijn. Dus de chaos van aarde en water door elkaar is dan een tussenfase...
Maar dan is de God van Israël daar wel verantwoordelijk voor... In
dat geval kunnen we net zo goed terecht bij de mythen van de antieke volkeren.
Dat komt er van, als we het scheppingsverhaal als geschiedenis zien.
Gemeente, uiteindelijk kunnen wij hier niets mee, en wij lopen risico
verwikkeld te raken in vervelende discussies met fundamentalisten die
de hele bijbel letterlijk nemen.
Een zuiver uitgangspunt is de openbaring van de Heer,
de God van Israël — de openbaring in Christus Jezus. De schriftwoorden:
‘in den beginne schiep God de hemel en de aarde’ mogen wij
apart houden en uitleggen met de Johannes-tekst: ‘Alles is door
het Woord geworden.’ Dat Woord is Christus.
De chaos van water en aarde is niet door het Woord geworden. Ik geef daar
geen positieve uitleg aan, en ik weiger om de Heere-God
verantwoordelijk te stellen voor die ‘eerste chaos.’ Dát
hoort niet bij het positieve van het ‘in den beginne.'
Eigenlijk staat al het positieve al samengevat in die eerste tekst. Het
woord ‘scheppen,’ dat ene begrip alleen al, kan ons op het
goede spoor zetten.
U moet beslist precies te weten wat ‘scheppen’ is.
We kunnen het ons gemakkelijk maken en met het Nederlandse woordenboek
in de hand ‘scheppen’ vertalen met ‘maken.’ Maar
dit schiet te kort.
Bij de Nederlandse lutherse predikanten kunt doorgaans een visie op het
Oude Testament horen die als volgt luidt: het Oude Testament is een anti-heidens
getuigenis. Dat betekent nú, dat we het woord ‘scheppen’
anders moeten uitleggen dan zoals de oud-oosterse volkeren het deden.
Niet ‘maken,’ met behulp van ongevormde materie of zoiets...
Dit is niet de betekenis van het woord ‘scheppen.’
‘Scheppen' is letterlijk: scheiding maken.
Hier is het Evangelie, hiermee begint de openbaring van de Heer
!
In den beginne schiep God! Er was ooit chaos, water en grond door elkaar,
maar dat is niet naar zijn wil.
Hij grijpt in op de chaos, Hij brengt scheiding aan.
Hij zet al wat bestaat op de juiste plaats!
Luistert u nog eens maar die letterlijke vertaling, uit de Naardense Bijbel,
hieronder weergegeven:
1 Sinds het begin is God schepper,– van de hemelen
en de aarde.
2 De aarde
is woestheid en warboel geweest, ...
Er was ooit chaos, water en grond door elkaar, maar de Heer
grijpt in op de chaos, Hij brengt scheiding aan. Zo zet hij al wat bestaat
op de juiste plaats!
Hiermee kunnen wij verder, want ook in ons bestaan maakt de Heere-God
scheiding tussen wat chaotisch is en wat strekt tot ons heil; heil —
onze heelheid.
Met deze achtergrond krijgen we beter zicht op de tegenstelling evolutietheorie
- gemaakt in zes dagen van de kosmos.
Die tegenstelling is zinloos. Er zijn vooral in Amerika miljoenen bijbellezers
die aannemen dat de kosmos in zes dagen gemaakt is. Maar hoe schandelijk
putten zij de aarde uit en vervuilen het milieu. Hun ‘Genesis 1
geloof’ draagt geen vruchten.
Daarentegen, onlangs was een zakenman op de televisie die al zijn vrije
tijd en veel eigen geld stak in hulp aan verarmde bevolkingsgroepen in
Armenië, Tetsjenië en andere in Kaukasische gebieden. Hij legde
zijn persoonlijke motivatie uit. "Wij zijn afkomstig van de dieren,
en daar moeten wij boven uit. Wij laten het zwakke niet in de steek, zoals
dieren doen, maar wij bieden hulp."
Deze motivatie vind ik bijbelser dan heel wat vrijblijvend gepraat over
de zogenaamde schepping in zes dagen.
Evolutietheorie of ‘alles gemaakt in zes dagen...?’
Over geen van tweeën gaat het in Genesis 1. Gods scheppen is een
scheidende arbeid, een arbeid die als zodanig bevrijdend en heilzaam is.
In deze scheppende arbeid eigent Hij zich de hoogste macht toe.
Het gaat om het Evangelie van een God die u en mij heel maakt, vergeving
biedt en verzoening schenkt.
Het gaat niet om natuurkundige informatie, over hoe de natuur tot stand
gekomen is.
Hoor ook nog eens hoe het Johannes-evangelie spreekt over het Scheppingswoord.
Dat Woord is Christus en het was in den beginne bij God de Vader vóór
er maar iets geworden is. Dus kijk ik niet eerst naar mijzelf, niet eerst
naar hoe ik leef en dat ik moet sterven... Ik neem ook niet een uitgangspunt
in al wat ik zichtbaar en tastbaar voor mij heb, mijn succes, mijn verdriet...
Niet het natuurlijke is uitgangspunt, maar Christus is het. Hij was van
den beginne bij de Vader.
Een mensenleven lang in de Kerk is nodig om te leren, dat wij enkel door
Christus mogen kijken naar onszelf, naar ons leven en sterven, naar heel
de natuur om ons heen.
Zo onderwijst het Johannes-evangelie, wanneer het getuigt van het Woord
van de Vader waardoor alle dingen zijn geworden. Het scheppende Woord
is scheidend, het is als een tweesnijdend scherp zwaard dat u en ik mogen
hanteren.
Het is, vergeleken met de eerste woorden van het bijbelboek Genesis, verdieping,
radicalisering.
In den beginne schiep God... In den beginne was het Woord... Denk bij
de term ‘begin’ niet aan een punt in de tijd. Het Hebreeuwse
begrip dekt iets anders. Daarom dat veel vertalers schrijven: ‘In
eerste instantie’, of ‘In hoofdzaak.’
Waar gáát het nou eigenlijk om, waar is ons uitgangspunt,
wie heeft er de doorslaggevende stem?
Het is het levende Woord dat in ons midden verkondigd wordt. Het is de
opgestane Heer die ons een volstrekt nieuw,
uniek gezicht geeft, ogen des geloofs zoals dat ietwat plechtig heet.
Dit levende Woord gaat vooraf aan al wat bestaat en gebeurt. U hoeft dan
ook niet te tobben met vragen als: hoe kan God die vreselijke ziekten
en misdaad en allerlei kwaad toelaten... Waar komen toch al dat bederf
en dood vandaan ...
Maar, die horen bij de natuur, en de natuur is wat anders dan de schepping...
De heilige Schriften van het bijbelse Israël verkondigen de Heer
als Schepper. De chaos van ziekte, bederf en dood komen niet voor zijn
verantwoording, die waren er al. Tegen die chaos heeft Hij zijn scheppende
Woord gesproken, een woord van macht, een woord van heelmaking en verzoening.
Ziekte, bederf en dood horen bij de natuur, maar ons geloof is van de
natuur niet afhankelijk. Het geloof richt zich op de scheppende Heer-God
en op Christus die het levende Woord is.
Dit levende Woord ontvangen wij onder, in en met brood en wijn, het Heilig
Avondmaal. Het is tot vergeving en verzoening, het schept het leven dat
uit de Heere-God is.
Leven van eeuwigheidswaarde, als een zaad gezaaid in deze wereld, en ontkiemd
tot opstandingsleven.
Opstandingsleven waarin wij worden betrokken, zodat wij leven met Christus!
Dat bezingen wij met Gezang 351