
Als scherven spreken
Mevr. Dr Kune Biezeveld, hoogleraar dogmatiek en vrouwenstudies te Leiden, is in september 2008 overleden, in de leeftijd van 60 jaar. Zij heeft dit boek niet kunnen voltooien. Een bevriende collega heeft het laatste hoofdstuk geredigeerd.
Een boek kan behalve een titel ook een ondertitel hebben. De titel van 
        het te bespreken boek staat boven deze bespreking. De ondertitel is: Over 
        God in het leven van alledag.
        Een ondertitel verduidelijkt de titel. Maar hier roept hij eerder de vraag 
        op waarover dit boek eigenlijk gaat. 

Bij het woord ‘scherven’ denkt Kune Biezeveld aan twee verschillende dingen: vondsten die door archeologische opgravingen worden gedaan, en de overblijfselen van het kapot slaan van beelden. Zij laat zien waar de verwantschap tussen beide ligt: in het resultaat van godsdienstig verzet, profetische zuivering van wat ongewenst verklaard is.
Het leven van alledag is niet altijd serieus genomen door profeten, priesters 
        en schriftgeleerden. Maar de scherven spreken. Wat kapot gemaakt is, spreekt 
        nog steeds.
        Kune Biezeveld maakt het concreet op verrassende manier. Zij bespreekt 
        de opgravingen van vrouwenbeeldjes in de bodem van Israël en van 
        de omliggende landen. Het zijn vruchtbaarheidsymbolen. Generaties hoorders 
        en uitleggers van de Bijbel zijn opgegroeid met het idee dat zulke beeldjes 
        uitingen van het heidendom zijn. Vooral de heftige weerstand van Israëls 
        profeten heeft dit ingegeven. Maar wat is heidendom?
        Heidendom wordt door een invloedrijke groep protestantse theologen gezien 
        als al wat mensen van nature doen en weten. Het heil daarentegen is een 
        nieuw begin van Godswege. Het is wat anders dan wat mensen willen in hun 
        worsteling aangaande voedsel, liefde, verlies, ziekte en al wat hen bindt 
        aan het natuurlijke.
        Kune Biezeveld vindt dat het leven van alledag te vaak gezet is tegenover 
        ‘het heil.’ Dat doet de levenservaringen en de relaties van 
        mensen tekort.
De godsdienst van Israël zou afscheid genomen hebben van de directe 
        verbinding tussen de natuur en de goden. Vruchtbaarheid op het land en 
        in het gezin zou zijn teruggewezen. Bevrijding uit slavernij als hoofdpunt 
        in een geschiedenis van heil, dat zou in het middelpunt van Israëls 
        godsdienst staan.
        Kune Biezeveld vindt dat hier een zinloze tegenstelling wordt gecreëerd. 
        Zij vraagt aandacht voor resultaten van opgravingen: beeldjes van godinnen 
        en de namen Anat en Asjera, beide van de partner van de Heer 
        van Israël. Zij trekt in twijfel dat het hier om vruchtbaarheidsgodinnen 
        gaat. Er zijn resultaten van recent onderzoek naar de godsdiensten van 
        Kanaänieten en Israelieten ten tijde van Israëls eerste koningen. 
        Vruchtbaarheid en sexualiteit waren belangrijk, maar de stelling dat orgieën 
        en sacrale prostitutie deze godsdiensten kenmerkten, is onjuist.
        Het verzet tegen deze antiek-oosterse godsdienst is zover doorgeschoten, 
        dat elke verbinding van Israëls God met de natuurlijke werkelijkheid 
        door de filter van dit verzet gehaald werd. Kune Biezeveld vindt dat dit 
        Gods kenbaarheid te kort doet. Er is geloof mogelijk dat zowel recht doet 
        aan het geheimenis maar ook gevoed wordt door zintuiglijke waarneming.
Voor mij heeft dit boek veel betekend. Het is een correctie op de vele aandacht die ik heb voor Israëls heilsgeschiedenis en de kerkelijke verwachting van het Rijk Gods. Dit zijn geen verkeerde zaken, maar ze mogen niet concurreren met de gewone levensvragen, de behoeften van alledag, menselijke vreugde en verdriet.
W. Baan
Kune Biezeveld: Als scherven spreken
        Uitg. Meinema, 138 pp., € 14,90

 
   
