Iconen in de Trinitatiskapel
De
Dameskring
‘Katharina
von Bora'
heeft zich
officieel
opgeheven
wegens het
geringe
aantal leden.
Graag wilden
de dames
dat het
geld zou
worden besteed
aan iets
dat de herinnering
aan de Dameskring
levend houdt.
Een voorstel
uit hun
midden was:
het kopen
of laten
schilderen
van een
ikoon.
De kerkenraad
vond dit
een goed
voorstel.
In het najaar
van 2004
zijn enkele
dames samen
met een
kerkenraadslid:
mw Van Vliet,
naar Burg-Haamstede
gereden.
Zij brachten
daar een
bezoek aan
mevr. Den
Engelse,
een ervaren
ikonenschilderes,
die ook
voor het
lutherse
kerkgebouw
te Zierikzee
ikonen vervaardigd
heeft.
Wij hadden
al min of
meer besloten,
waar de
ikoon zou
worden gehangen:
het gedeelte
van de muur
boven de
plaats waar
doordeweeks
het doopvont
staat. Daar
zou een
doopikoon
heel goed
passen.
Helaas was
een doopikoon
niet meer
te leveren.
Wel had
mw Den Engelse
een ‘Anastasis,’
een opstandingsikoon.
Die kan
heel goed
boven een
doopvont
worden gehangen.
Doop en
Opstanding
horen bij
elkaar.
Tot aankoop
van deze
icoon werd
besloten.
Tijdens
het bezoek
zagen de
dames een
andere ikoon:
een Pantokrator
(Algebieder,
Albeheerser).
De prijs
van deze
ikoon viel
nog net
binnen het
overschot
van het
beschikbare
bedrag.
Ook deze
icoon werd
gekocht,
waarna er
nog één
euro resteerde.
De beide iconen zijn mooi, het zijn sieraden voor ons kerkgebouw, en toch... ze zijn er niet om het mooie. Zij ondersteunen de verkondiging van het Evangelie, door de kerkgangers een soort richtpunt voor hun aandacht te geven. Deze schilderstukken beelden op krachtige manier iets uit dat in het Evangelie belangrijk is. Door een korte of langere tijd onze aandacht op zichzelf gevestigd te houden, verwijzen zij ons naar de goddelijke werkelijkheid van het uitgebeelde heilsgebeuren. Het is ook daarom, dat iconen er ‘zo apart’ uitzien.
Een speciale
groep
regelmatige
gebruikers
van de
Trinitatiskapel
is in
het bijzonder
verheugd
met deze
iconen.
Het is
de Interkerkelijke
Schola
Cantorum
Dordrecht
en omstr.
Deze Schola
(= koor
dienstbaar
aan de
Liturgie)
zingt
de vespers
waarvan
sommige
in de
Paastijd,
tijd van
de Anastasis,
vallen.
De icoon
van de
Pantokrator
kan vooral
aandacht
krijgen
op het
Feest
van Christus
Koning,
de laatste
zondag
van het
kerkjaar.
Dhr B.W.M. Odijk, koorleider, heeft de foto's genomen die hiernaast
en hieronder staan.
De Verrijzenis
van Christus
-- Officieel
genoemd:
ANASTASIS.
Beeldt
uit: Nedergedaald
ter helle
en (ten
derde
dage)
opgestaan.
Links
en rechts
van Christus
knielen
Adam en
Eva. Achter
Adam:
David
en Salomo
en achter
hen Johannes
de Voorloper,
nog even
een hogepriester
zichtbaar.
Achter
Eva: Mozes
en de
profeten.
Christus
trapt
de hellepoorten,
in de
vorm van
een kruis,
stuk;
sleutels,
grendels,
en spijkers
vliegen
rond.
Dan zoekt
Hij als
de tweede
Adam,
de eerste
Adam,
en grijpt
hem bij
de pols
(de levensader),
als teken
dat Hij
het hele
mensdom
verlost.
(1 Korinthe
15:12-23).
Christus,
in een
wit gewaad,
is omstraald
door de
mandorla,
de lichtglans.
Boven
Hem twee
engelen:
Gabriël
en Michaël,
de een
draagt
het kruis,
de ander
de kelk.
In deze
icoon
wordt
zichtbaar
de overwinning
op de
duivel,
de zonde en de
dood.
Christos
Anestè,
Christus
is verrezen,
is de
treffende
uitroep
van de
Oosterse
Kerk met
Pasen.
In het
Kerk-Slavisch
het opschrift:
"De
verrijzenis
van onze
Heer Jezus
Christus".
Christus
pantokrator
- geschilderd
op authentieke
Russiche
methode
Meest verbreid en geliefd
Pantokrator = Al(be)heerser
Hij die alles geschapen heeft en in stand houdt.
Ik ben de Alfa en de Omega, die is en die was en die komt.
Afbeelding tot op schouderhoogte, in halve figuur, staand; of zittend
in volle figuur op een troon. Russische pantokrators worden niet als
een strenge rechter van de wereld, maar meer als milde verlosser afgebeeld.
Hij is leraar en verlosser der mensheid; purperen chiton (onderkleed)
met daarover een met goud versierde himantion (mantel).
Purper symboliseert de goddelijke natuur; blauw/groene onderkleed
de menselijke gedaante die Hij heeft aangenomen.
In de linkerhand is een open Evangelieboek
De rechterhand houdt Hij in spreekgebaar opgeheven: bij de Christus
betekent dit de getuigenis van zichzelf als de Zoon van God.
Hij schenkt troost uit de tekst: ‘Komt allen tot Mij, die vermoeid
en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’ Mat 11:28
Vastgestelde inscriptie (daarvan mag niet worden afgeweken):
Aan weerszijden van het hoofd: IC XC Iesous Christos
Letters in de nimbus: HO OON Hij de werkelijk is.
Tekst aan weerszijden van Christus luidt: de Albeheerser.