BEZWAREN
Bezwaren, hoofdzakelijk uit gereformeerde hoek, tegen mijn
artikel over eeuwigheid (klik hier), behandel ik in het kort.
Ik zou een leven na dit leven ontkennen. Maar dat heb ik niet gedaan.
Ik heb mijns inziens aangetoond, dat het woord eeuwigheid in de ons bekende
bijbelteksten niet als eindeloos of buiten-onze-tijd-om kan worden uitgelegd.
Het spreken in de bijbelboeken over een leven na dit leven is divers en
niet consistent. Het is niet bedoeld om ons te informeren, hoe het met
de hemel gesteld is. Ook het laatste bijbelboek, de Apocalyps, doet dat
niet, maar beschrijft een hemelse hofhouding in termen van de aardse eredienst.
Het is juist de martelaar, die wordt bemoedigd: hij of zij zal met Christus zijn na de marteldood.
Mijn benadering van de bijbelboeken is anders dan zoals die in het orthodox-gereformeerd
protestantisme gebruikelijk is. Aan onderzoek naar de ouderdom van - en het woordgebruik in elk bijbelboek
afzonderlijk geef ik prioriteit.

Calvijn
1509-1564
De belijdenis van de Kerk zou in het geding zijn. Maar welke belijdenis wordt bedoeld?
Mijn voorkeur gaat uit naar een korte oecumenische belijdenis die te herleiden is tot de oudchristelijke kerk, de Apostolische Geoofsbelijdenis. Deze beperkt zich tot de hoofdlijnen en grondwaarheden van het christelijk geloof. Zij is het geloof der Kerk en is wars van subjectiviteit. Zij is beknopt en verliest zich niet in aanvechtbare uitleg.
Willem Baan